dieta, okiem położnej
comments 6

MITY: Dieta mamy karmiącej piersią

Portrait of happy mother and baby

Po porodzie, każda mama ma wiele pytań dotyczących zdrowia jej maluszka, jego pielęgnacji, rozwoju i po prostu codziennych rytuałów związanych z opieką nad bobasem.

Oprócz przewijania, kąpieli, spacerów i harmonogramu snu dziecka, wiele wątpliwości wzbudza temat żywienia noworodka i niemowlaka. O ile karmienie dziecka mlekiem modyfikowanym przez butelkę ze smoczkiem posiada instrukcje sporządzania i dawkowania posiłków na opakowaniu zakupionej mieszanki to, te mamy które decydują się karmić pociechę piersią, muszą nie tylko opanować „sztukę” przystawiania maluszka do piersi, zrozumienia terminu          ” karmienie na żądanie dziecka” to powinny dodatkowo zaznajomić się z potocznie nazywaną      „dietą matki karmiącej”.

Spokojnie… często od samego słowa „dieta” mina może zrzednąć…właściwie, to można by zmienić tę nazwę na coś bardziej przyjaznego i niekojarzącego się z odchudzaniem czy reżimem pokarmowym. Co powiecie na „racjonalne żywienie młodej mamy” w skrócie RŻMM? Chciałabym, w tym krótkim artykule obalić parę mitów krążących po naszym świecie, wkradających się do oddziałów położniczych, Waszych domów i mieszkań, Waszych serc i Waszych głów, mitów przekazywanych z pokolenia na pokolenie, usłyszanych od przyjaciółek, przeczytanych z forum internetowych i czasem słyszanych od specjalistów… Jak młoda mama powinna się odżywiać w okresie laktacji? Czego należy unikać? Czy powinna zwiększyć kaloryczność swoich posiłków? Te i inne informacje znajdziecie kochane poniżej. Zapraszam!

1. MIT: Karmiąc piersią, mama nie powinna pić mleka.

Żadna dieta eliminacyjna- czyli taka, która kompletnie wyklucza jakąś grupę produktów spożywczych, nie jest zdrowa! O ile nie wystąpią przesłanki ku temu że matka lub dziecko nie toleruje mleka krowiego nie powinnyście zupełnie wykluczać go z diety! Mleko jest źródłem wapnia i jest potrzebne w codziennej diecie każdego człowieka. Podczas laktacji można je pić i jeść pod postacią masła, serów białych i żółtych oraz jogurtów. Należy zwracać uwagę na ilość spożycia oraz obserwować maluszka, jak na dany produkt reaguje: czy jest marudne? Czy wystąpiła wysypka? Jeśli nic niepokojącego nie zauważyłyście to śmiało- szklanka mleka czy twarożek na kanapce mogą być obecne w Waszych codziennych posiłkach!

2. MIT: Mama karmiąc piersią powinna jeść dużo więcej.

Podczas okresu kiedy karmicie swojego malca swoim pokarmem, spalacie dodatkowo ok 400-500 kcal na dobę. To oznacza, że mniej więcej o taką wartość kaloryczną należy zwiększyć wartość posiłków na dobę. Tak naprawdę, nie jest to bardzo dużo: ok 1 kanapka więcej na śniadanie, 150 ml więcej zupy na obiad i jeden duży banan w ramach przekąski! Te z Was, które po porodzie zostały z większym bagażem kilogramowym mogą obniżyć kaloryczność posiłków tylko do ok 300 kcal dodatkowo. Pamiętajcie, że nie chodzi o to by siedzieć i liczyć kalorie, które spożywamy w ciągu dnia, ale zwracać uwagę przede wszystkim na: regularność posiłków ( 5 posiłków w ciągu dnia), pochodzenie produktów ( wybieramy produkty jak najmniej przetworzone, bez dodatków, jeśli mamy możliwość to owoce i warzywa kupujemy z ekologicznych upraw), zbilansowanie posiłków ( jemy zdrowe tłuszcze, węglowodany, białko zwierzęce i roślinne).

3. MIT: Gdy karmimy piersią musimy bardzo dużo pić.

Prawda jest taka, że podczas laktacji należy wypijać mniej więcej tę samą ilość płynów dziennie co kobiety które nie karmią naturalnie, czyli ok. 1,5-2 litry płynów. Oczywiście najlepiej pić wodę niegazowaną ale możemy także pić herbatki owocowe najlepiej bez zawartości cukru, soki owocowe ( także najlepiej bez sztucznie dodawanego cukru). Za każdym razem kiedy czujecie pragnienie trzeba się napić, ale kiedy go nie odczuwacie nie należy się zmuszać!

4. MIT: Mama karmiąca nie może pić kawy.

Kawa zawiera w sobie kofeinę, to tyczy się również mocnej herbaty i napojów energetycznych. Jeśli jesteście przyzwyczajone do wypijania porannej kawy, nie musicie z niej rezygnować- trzeba ograniczyć tylko ilość wypijanych filiżanek. 1 filiżanka dziennie( ok. 300 mg kofeiny) nie zaszkodzi dziecku, a poprawi samopoczucie zabieganej mamusi ;). Inaczej się mają sprawy z napojami energetycznymi: one także zawierają kofeinę ale również bardzo dużo nie zdrowych substancji, które nie powinny być wypijane przez młodą mamę- z nich należy zrezygnować w okresie laktacji.

5. MIT: Szklanka piwa pozytywnie wpłynie na pobudzenie produkcji mleka kobiecego.

O rany! To jest chyba mój „ulubiony” MIT. Żadne piwo czy inny alkohol nie wpływa pozytywnie na karmienie piersią. Alkohol przenika do mleka i potem podczas karmienia będzie spożyty przez maluszka, co może zaszkodzić jego zdrowiu. Jeśli pojawiły się problemy ze zbyt małą ilością pokarmu w piersiach lepiej kupić herbatkę przeznaczoną dla kobiet karmiących ( apteka, dobrze zaopatrzone drogerie i supermarkety) i wypijać zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Jeśli problemy nie mijają, powinnyście skonsultować się z położną laktacyjną i poprosić o poradę.

Pamiętajcie Drogie Mamy, że po porodzie, tak jak w trakcie ciąży, powinnyście odżywiać się po prostu zdrowo. To nie oznacza, że jedzenie ma być pozbawione smaku ( bez soli, bez przypraw). Jeżeli macie wyjątkowo ochotę na pomarańczę czy kostkę czekolady, to zjedzcie! Po prostu po zjedzeniu nowego produktu obserwujcie maluszka czy nie wystąpiły zaparcia, wysypka czy marudność. Mamusie, które lubią jeść ryby też nie powinny z nich rezygnować są one bowiem źródłem zdrowych tłuszczów. Najlepiej wybierać łososia, a odstawić tuńczyka i makrele ze względu na podwyższoną zawartość rtęci w tych rybach. RACJONALNE ŻYWIENIE MŁODEJ MAMY to sposób na zdrowe i smaczne posiłki, które dostarczą matce i dziecku wszystkie potrzebne składniki odżywcze, kobiecie dadzą siły by mogła dbać o malucha  i wrócić do pełni sił po ciąży i porodzie, a dziecku pozwolą na prawidłowy rozwój. Kochane, nie dajcie się karmić w kółko rozgotowanym ryżem i marchewką, zapewniam też, że kurczak podczas laktacji też może mieć smak- wystarczy upiec go w piecu z dodatkiem czosnku czy innych ulubionych ziół. Dziecko zna ten smak przecież piło wody płodowe, gdy było w Waszym łonie, a w delektowałyście się wtedy kurczakiem curry… :). Zdrowy rozsądek i obserwacja pociechy to klucz do sukcesu! Smacznego!

6 Comments

  1. meggi says

    Wszystko sie zgadza ale warto miec na uwadze ze noworodek ma wrazliwy zaladek, i na poczatku nic sie nam zlego nie stanie jesli ze wzgledu na niego bedziemy zwracac uwage na to co jemy – np moja corcia ewidentnie zle sie czula jak zjadlam mleko z muesli z orzechami na sniadanie , tak samo wypita przeze mnie kawa na nia zle dzialala. Nie cbodzi o to zeby jesc tylko ryz z kurczakiem ale chociaz te pierwsze dwa miesiace naprawde wsrto jesc lekkostrawnie,to maluszka nie bedzie krecilo w brzuszku i bedzie spokojniejsze.

  2. kaska1111 says

    A ja slyszałam,ze np. smak czosnku może zmieniać smak mleka matki i dziecku może to nie odpowiadać. Mój mały jest bardzo wybredny dlatego muszę się ograniczać. Czasami przez to mam za mało pokarmu. :/

    • Brawo dla tej mamy! Widać, że naprawdę dbasz o swojego maluszka skoro nawet smakiem się dla niego przejmujes. :) Jeżeli czasami masz przez to problemy z laktacją to polecam femaltiker, albo jakiś inny wspomagacz.

  3. fajnie, że powstał ten artykuł. Będąc pierworódką chciałam karmić córeczkę z piersi, bardzo mi na tym zależało, słuchałam wszystkich rad CZEGO TO NIE MOŻNA w końcu jedzenie nie dawało mi przyjemności i nie miałam apetytu, jadłam coraz mniej, przez co straciłam pokarm. Dlatego wiem jak ważne jest kierowanie się rozsądkiem a nie „mądrymi radami”. Extra by było gdybyście rozszerzyły ten temat. Pozdrawiam :)

  4. Ja zaraz po porodzie bałam się zjeść coś innego niż ryż z gotowanym kurczakiem i warzywami ;) na szczęście szybko poszłam po rozum do głowy :D

Odpowiedz na „meggiAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>